Ganska tidigt bestämde vi att vi skulle hålla bröllopsfesten i Torsbergs bygdegård. Och det ångrar jag inte en sekund. Vi hyrde den redan från tisdagen och höll på där sen tisdag-fredag. Skönt att ha så många dagar på sig. Och så nära! Jag kan ju säga att jag stod för de flesta idéerna men delade dom alltid med Lars. Men just det där att dekorera var ju typ det jag såg fram mest emot med bröllopet, eftersom allt annat gjorde mig så nervös :).
Vi fick hjälp med att texta skyltar till festen...
( På Böda förlovade vi oss, bröllopsresan gick till Cypern.)
...annars gjorde vi allt själva.
När man kom in i hallen möttes man av detta: (lovar att det var mysigare live).
Bordplaceringarna på gamla brädor som legat i vattnet länge. Ser man inte på håll nu men jag textade bordsiffrorna med stämplar och spikade fast "borden" med möbelspik. Går nog att trycka upp bilden om man vill se närmare.
Uppe på scenen som finns så gjorde vi en lounge-del med soffa och två fåtöljer.
I matdelen hade vi också satt ut små möbelgrupper så att man kunde gå ifrån och sitta om man inte ville dansa.
På ett armeringsnät hade jag satt upp massa kort på oss, tagna under 15 år.
Vid bordet där gästerna fick förse sig med lite snittar och så innan middagen så hade jag gjort en takkrona med råg (?).
Själva middag och festdelen som vi la ner mycket tid på men som blev så bra att det var värt varenda minut.
Jag sydde tyg av lakan som vi hängde upp i taket. Vi hängde även upp glödlampsslingor. Jag hade sytt vimplar av spets som vi också hade i taket samt tygkronor i taket vid kortändorna vid honnörsbordet. Jag bytte även de gardiner som satt uppe mot spetsgardiner.
Dukningen: Jag sydde dukar av lakan och la en spetsgardin ovanpå det. Jag köpte på mig och lånade tallrikar och glas som jag tyckte passade bättre in än de som fanns på plats. Träskivor på bordet i björk där vi ställde gröna flaskor med brudslöja och ett blockljus som jag hade virat hampasnöre eller fint papper kring. Vinflaskorna hade jag pimpat med juteväv som jag limmat fast runt flaskorna. Mörka flaskor till det röda vinet och genomskinliga till det vita.
Menyn stod nerstuckna i korta vedklampar.
På borden fanns två träskivor så på den ena fanns det, förutom flaska och ljus, bokstäver och en ljuskopp...
och på den andra gamla urtavlor och bordssiffran, som faktiskt är siffror från gamla registreringsskyltar.
Servetterna var i lite kraftigare papper så de kändes nästan som tyg. Vikta lite snyggt med ett hampasnöre kring och ett vetestrå nerstucket.
Festlokalen när jag lämnade den på fredagskväll, mycket nöjd med massa fjärilar i magen:
Hade skrapat av färgen lite snabbt på en gammal dörr, skrivit vårt datum på och gjort ett hjärta av eukalyptus. Den stod alltså bakom våra platser.
Där vi tog oss mat sen hade jag ställt en låda med ljus, kastanjer och pumpor. Och vilken mat sen!! Synd att det inte blev några kort på det alltså! Men förstorar ni upp bilden med menyn så kan ni läsa vad vi åt i alla fall. :)
Baren:
Instagramskylt som jag skrev ut på nätet.
Ångrar lite att jag inte tog kort på toaletten för den gjorde jag också om med enkla medel. :) Tog in en gammal charmig stol, la toarullar i en fin korg och ställde på stolen, hängde upp fina handdukar, la på en matta, ställde fram luktljus, blommor och finare tvålpump.
Om jag får säga det själv så blev allt väldigt bra och genomtänkt. Och vi använde oss av enkla medel. Eftersom vi inte lade dyra pengar på lokalen i sig så kunde vi använda det till dekoration istället. Det mesta vi la pengar på var tyg, spets och blockljus men ändå billigt från Ikea, papper, färgpatroner och blommor. Det mesta var annars sånt som vi redan hade eller kunde låna. Så med tid och bra planering så kan man få till en riktigt mysig festlokal som inte kostar skjortan.
4 kommentarer:
Ja herregud vad lokalen var förändrad! Hur mysigt som helst! Du glömde nämna det fina häftet som ledde till många skratt och samtal (hävdar fortfarande att Linda fuskade :D) kram
Va kul att du tyckte så. :) Har inte hört så mycket om det välarbetade ;) häftet alls faktislt så det va kul. Kanske får bli ett eget inlägg om det. Ja, jag ansvarade bara för krysset, facit tar jag helt avstånd ifrån. :D
Kraam
Du kanske skulle byta bana och starta "styla-bröllopslokal-firma" istället?!? Skulle passa dej!
By the way, känner två som du skulle kunna samarbeta med vad gäller ideér för toastmaster/madame-uppdrag =) =) =)
Snäll du! :)
Jaa, vilket team vi skulle bli!!
Skicka en kommentar