måndag 6 september 2010

Det dummaste jag hört på länge!

Satt igår och tittade lite på valprogrammet på ettan med Lars Ohly. Programledarna tog upp det här med föräldraförsäkringen, att Vänsterpartiet tycker att man som föräldrar ska dela lika på föräldraledigheten. Alltså 7 månader var. Då frågade man honom om han tyckte att man då skulle tvingas sluta med amningen av barnet när mamman börjar jobba, om det var rätt? Ja, han var hemma åtta månader med sina barn för hans fru pumpade ur med bröstpump. Vad faan!! För det första, skit i hur föräldrarna delar upp föräldraledigheten. Det måste väl ändå va upp till varje familj. För det andra, det är ingen självklarhet att bröstpump fungerar för alla kvinnor.
Ett argument, som jag förstår, är att kvinnornas roll på arbetsmarknaden ska stärkas om föräldraledigheten delas lika. MEN då får man se till att kvinnors lön höjs så vi kan vara hemma på samma villkor. Eller är det meningen att man ska förlora flera tusen i månaden för att pappan SKA vara hemma. Hur bra blir det då??
Är det heller ingen som tänkt på att kvinnorna kanske VILL vara hemma hela föräldraledigheten. Och att det är helt okej för pappan? Och de som inte vill det brukar lösa det bra ändå.
Nej, inse att alla familjer ser olika ut och att alla har olika förutsättningar!!!

6 kommentarer:

Emma sa...

Hehe..jo, det där var lite plumpt sagt. Å andra sidan kan man ju se det så att folk mer än gärna pumpar ur mjölk för att gå på fest eller liknande! Sen tror jag väl inte att man behövde ta det rakt av. Alltså att mamman tog 7 mån och pappan 7 mån utan man kunde varva. Jag tyckte dock som du först. Sedan tänker man efter på män som inte vågar ta ut pappaledighet alls för att de blir utskrattade på jobbet. Har faktiskt hänt på byggarbetsplatser och så vidare. Kanske krävs en lagstadning då? Dock skulle detta delandet rakt av inte alls passa mig och Calle (inte egna företagare alls kanske) men förhoppningsvis kan man söka någon slags dispans eller så. Är faktiskt det enda förslaget vänstern har som även jag är lite emot. Men man kan ju inte gilla allt, eller hur?! :-)

Anonym sa...

Nej, det finns inget parti som verkar vettigt ärligt talat. Att det finns de som pumpar ut för att gå på fest är väl upp till var och en, det är ju inte lagstadgat. Gillar inte när det är pekpinnar i den enskilda familjen. För oss passar det inte alls, Lars som är ledig 5 dagar i sträck kommer se vårt barn mycket ändå. Och då har vi den förmånen att barnet får vara med oss båda. Det måste väl vara ännu bättre..Och ärligt talat tror jag inte att många män bemöts av skratt då de söker för.ledighet. Visst , det händer säkert men är nog gamla gubbars attityd. Och sen, hur poppis blir man på jobbet om man är där varannan mån t ex. Vem skulle vilja ta det vikariatet?
Nej, vad fan ska man rösta på. Pest eller kolera?

Emma sa...

Tycker nog att Vänsterpartiet ha de mest vettiga förslagen av alla. Jag menade bara att folk mer än gärna pumpar ur för att gå på fest, då är det inget som helst problem. Men att det blir ett ramaskrik så fort någon man nämner bröstpumpar, speciellt en politiker. Sedan sa Ohly faktiskt inte att kvinnor ska bröstpumpa utan att det fungerade bra för hans fru och honom. Sedan kan ju media vinklar det uttalandet som de vill! Njaa, jag vet att det finns flera män som inte gärna pratar om pappaledighet för att det inte anses "manligt" på arbetsplatsen. Inte bara något jag tror alltså. Finns även puckade chefer som kläckt dumma kommentarer när männnen velat ta ledigt. Sedan tror jag inte alltid att vi nått lika långt i jämställdshetstänkandet där som vi tror. Alla har ju inte heller den förmånen som ni har. Man kan nog inte tro att man ska gilla alla partiers alla frågor. Man får se till helheten helt enkelt. Och ett jämställt samhälle där privatiserat ägande arbetas bort är en stor drivkraft för mig!!

livet på myra sa...

Men man kan ju inte lagstadga bara för att män hånar män som vill ta för.ledighet. Det kan väl ändå inte vara den största anledningen? Och som sagt, alla familjer har olika förutsättningar. Vi har en förmån, vissa har andra. Och Ohly nämnde ändå den där pumpen, om han inte menade nåt med den så skulle han ju inte sagt det. När jag gjort partitester så ligger jag också närmast Vänstern, klart man inte kan hålla med i allt men det är svårt att veta vad som kommer beröra mig mest och som kommer gynna mig mest i 4 år. Har man tur så får de inte ens igenom detta förslag för S och Mp är ju inte överens med V.
Den som lever får se :)

Emma sa...

Fast om man tänker i ett större perspektiv. Alltså att det gynnar jämställdheten mellan män och kvinnor, så som Ohly tänkte, då kanske det finns en poäng med det. Ska man kunna lagstadga för kvinnors rättigheter ska man väl tänka detsamma runt mäns? Jämställdheten i vårt land är långt ifrån bra. Man får nog se att politikerna är människor de med. De där journalisterna är inte nådiga. Ställer massa massa frågor som de inte ens får svara klart på. Debatterna med journalister är bara till för att sätta dit tycker jag. Sedan tar de ett litet litet uttalande och förvrider det. Jag försöker förstå orsaker bakom även om jag kanske inte tyckte att det där var vänsterns bästa förslag. Dock är det verkligen inte uttalandet om bröstpumpen jag hakar upp mig på. Snarare vill man veta hur de har tänkt att det ska funka att dela exakt lika för alla, som du säger. Det gynnar mig dock mer med partiter som ändå VILL jobba för jämställdhet och lika rättigheter för alla än partier som enbart gynnar den enskildes intressen. Detta val handlar ändå mest om att rösta rött eller blått. Sedan kommer det största paritet ändå vara det ledande. Krams :-)

Anonym sa...

Jo,det är ju själva bestämmandegrejen jag hakar upp mig på. Inte bröstpumpen :)Det finns så mycket annat att jobba på (och ändra)som är viktigare när det gäller jämnställdhet tex lika lön för samma jobb.

Ja, valet i år är ju speciellt. Man får väl ändå hoppas att den bästa färgen vinner ;)