onsdag 23 april 2014

Morots-och linfröbullar.

Har bakat ett så gott bröd så det har blivit lite av en favorit här hemma. Idag gjorde jag det igen, dubbel sats denna gång så det räcker ett tag. För den som vill prova kommer receptet här:
ca 20 bullar. 225 grader.
25 gram jäst
5 dl vatten
50 gram smör eller margarin, rumsvarmt
2 tsk salt
2 msk honung
2 rivna morötter
1 dl linfrön
5 dl (275 gram) rågsikt 
9 dl (550 gram) vetemjöl
Rör ut jästen med ljummet vatten i en bunke eller köksmaskin. Tillsätt övriga ingredienser och arbeta degen tills den är smidig, 7-10 min för hand eller ca 5 min i maskin. Jäs ca 1 timme. 
Ta upp degen och knåda den lätt. Dela degen i ca 20 bitar och rulla dem till bullar. Pensla bullarna med vatten och strö på linfrön. Lägg dem på plåt med bakplåtspapper. Jäs ca 30 min utan bakduk. Grädda 10-15 min mitt i ugnen. Låt bullarna svalna på galler utan bakduk.

Inga kommentarer: