måndag 25 juni 2012

Bananmuffins!

Blev lite trött på mina vanliga bakningsrecept så provade något nytt. Muffins har man ju gjort ett antal gånger men inte bananmuffins. Så det blev det denna gång. Riktigt goda blev dom och jätteenkla att göra.  
Här kommer recepten ifall någon är sugen på att baka en regnig innersittardag som denna:
2 ägg
2 dl socker
50 g smör eller margarin
1 dl mjölk eller vatten
3 dl mjöl
1,5 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 tsk kanel
1,5 mosad banan

Vispa ägg och socker pösigt i en bunke. Smält smöret, ha i mjölken eller vattnet och koka upp. Rör ner i äggsmeten. Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och kanel och blanda ner försiktigt eller vispa lätt. Rör ner bananmoset och häll sen upp i muffinsformar. Jag fick ihop 28 muffins. Grädda i 210 grader i 18-20 minuter. (Mina var klara redan efter 15 minuter så håll lite koll på dom.)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vi är då inte trötta på muffins ;) Du får gärna prova på oss till hösten!! Du är välkommen tillbaka ,med eller utan muffins!!! Trevlig sommar önskar Maria o Helena

livet på myra sa...

Ja, vi kanske ska införa hembakat fredagsfika till hösten?! :) Ja, snart ses vi! Lite blandade känslor här, ja inte för att jag ska träffa er då för det är alltid kul, men för allt annat runt omkring. Jag har ju precis gått på för.ledighet ju...
Trevlig sommar på er! Kram