lördag 29 november 2014

Saffransbullar!

Jag brukar försöka baka till första advent och detta år blev det saffransbullar. Tror faktiskt att det är något liknande recept på dessa och saffransgifflarna jag brukat gjort. Dessa var lättare att baka tycker jag. Dels var det inte lika pilligt och sen fick fyllningen ligga kvar. I gifflarna hade de en redens att rinna ut och hamna på plåten istället. För mig i alla fall. :)

De blev supergoda och jag tror faktiskt att det kommer bli en omgång till innan jul!
Receptet kommer här:
50 gram färsk jäst (jag tog torrjäst för det var det som fanns hemma...)
150 gram smör eller margarin
2 påsar saffran á 1/2 gram
1 1/2 dl strösocker
5 dl mjölk 
250 gram kesella 10% (en burk alltså)
1/2 tsk salt
1 ägg
17 dl mjöl
Fyllning:
200 gram smör eller margarin
1 1/2dl strösocker
4 tsk vaniljsocker (men jag tog in lite extra)
Till pensling:
ägg och pärlsocker

Smula ner jästen i en bunke. Smält fettet. Stöt saffran med lite av strösockret i en mortel. Rör ner saffranet i det smälta smöret. tillsätt mjölken och värm till det är fingervarmt.
Rör ut jästen i lite av degspadet. Tillsätt resten av degspadet, socker, kvarg, ägg och salt. Arbeta in nästan allt vetemjöl och arbeta degen 5 min i maskin eller 10 min för hand. Jäs under bakduk 30-45 min
Rör ihop fyllningen.
Ta upp den färdigjästa degen och dela degen i 2 delar. Kavla ut varje del och bred på fyllningen. Vik kakan dubbel och skär remsor som ni sedan snurrar. Lägg bullarna i formar eller på en bakplåtsklädd plåt. Täck med bakduk och jäs ytterligare 30 min. Sätt ugnen på 250 grader. 
Pensla bullarna med ägg och strö över pärlsocker.
Grädda mitt i  ugnen i ca 8 min.

Inga kommentarer: