onsdag 25 februari 2015

Ett paket!

Förra helgen, på Livs födelsedag, precis innan vi skulle få gäster, bestämde sig Liv för att packa in sina nappar. Hon har sedan flera månader tillbaka bara haft nappen när hon lagt sig och vi har alltid dragit ut den också när hon somnat. Så vi har inte haft så mycket panik över tuttandet men ändå förberett på henne att påskharen ska få den. 
Hur som helst så bestämde hon att hon skulle packa in dom och lägga paketet i garderoben för att sedan ge den till påskharen och få godis i utbyte. (Hon vet vad hon vill, denna fröken.) 
 Första kvällen gick jättebra. Hon talade om för pappa att "När man är 4 år så behöver man ingen tutte men NN som är 3 år, han har tutte." Men sen, när jag skulle lägga henne efterföljande två kvällar (Lars jobbade eftermiddag) så var det jättejobbigt för henne. Hon grät efter napparna och ville gå ner och hämta dom. Det var riktigt tufft för mig också men jag bet ihop. När det sen var Lars tur att natta henne så var det inga problem och nu nämner hon inte ens nämnt napparna.
Vår stora unge, du växer så fort så vi inte hänger med!

3 kommentarer:

Emma sa...

Alltid bäst att vänta tills ungarna är redo själva. Stressar man för mycket skapar det bara onödiga problem anser jag. Bra jobbat Livan!! :-) Vi är halvvägs där. Ingen tutte på dagen, speciellt inte på förskolan. På natten somnar han med den men den trillar alltid ut typ direkt. Har den också hemma när han är trött. Vi fasar ut den och här är det grisarna på m-skogen som ska få dem i vår. Men vi får se... :-)

livet på myra sa...

Jag tror det är bra att förbereda,särskilt för Liv för nu på slutet tror jag det var mer en vana än ett egentligt behov. Hon är lite smart också för det var bara någon dag efter påskharen i fjol som hon kom på att hon skulle ge den så hon fick nästan ett år extra. :) vi hade också pratat om grisarna, eller sist va napparna hos stora kaninen, men skönt och inte behöva planera in ett besök dit också.
Kram

Emma sa...

De är inte dumma barnen!!! :-) Förberedelse tror jag också på. Vi pratar mycket om att sluta med napp. När vi var på m-skogen nu sist visade vi var man lägger napparna och att bebisgrisarna ska få dem. ibland säger John att vi ska åka dit med dem men när vi förklarar att de är borta för alltid då säger han att vi ska vänta lite. Framåt maj hoppas jag vi är redo! :-) Kramis