söndag 8 mars 2015

Myra förr.

Har fått tag på gamla kort på hur huset såg ut förr på Myra. Huset byggdes om 1948 och såg tidigare ut så här:
Efter ombyggnaden såg det ut så här på bilden nedan och det var ungefär så här det såg ut på utsidan när vi köpte det. Färgen var tidigare gul men var rödmålat när vi köpte det. Dörren på framsidan var annorlunda och de flesta fönstren var utbytta också (det längst ner till höger och det stora på övervåningen var de sista fönstren kvar att byta när vi köpte huset). Inne hade det hänt en del och jag är så nyfiken på hur det såg ut förut innan de tidigare ägarna gjorde om. 
Lite kul är att när vi rev på framsidan så upptäckte vi gamla fönsterhål och vi hade våra aningar om att det suttit halvmånefönster där men fick inte ihop det riktigt. Nu förstår vi lite mer varför de fönstren inte sitter direkt centrerade på huset. Funderar också på om huset kortades lite eller om det är bilden som luras. 
När vi köpte huset så visste man inte riktigt när det hade byggts. Huset har gått i arv i generationer men de vi köpte det av var inte av den släkten. De köpte det av två systrar som växt upp på Myra och vi har fått fram att deras farfar föddes på gården 1874. Men om huset var byggt långt tidigare vet vi inte....Huset har en historia och jag tycker sådant är väldigt intressant och skulle gärna veta mer.
När man får köpa ett hus som flera generationer bott i känns det viktigt för mig att förvalta det väl. Vi har en lantlig stil i inredningen som jag tycker passar det här huset. Och när  vi renoverar försöker vi tänka oss för. När jag ser den gamla bilden på hur det såg ut kan jag tycka att man gjorde ett "misstag" när man gjorde om så. Jag förstår att man ville ha en högre takhöjd uppe för det är verkligen lågt i tak men halvmånefönster alltså, det kanske vore något...Och visst är verandan på framsidan söt?! 

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ja det gamla huset såg verkligen charmigt ut.De kanske blir en sån veranda....eller?
Kram från farmor

Emma sa...

Å vad kul att ha historien med bilder till sitt hus. Spännande att hitta hur det såg ut förr också. Krams

livet på myra sa...

Eller hur! Nja,det är nog för sent nu tyvärr.

livet på myra sa...

Ja det är jättekul! Men skulle gärna vilja veta mer. Känns kul att ha ett kort på hur det såg ut förr iaf!
Kram