onsdag 7 oktober 2015

Lite tankar om lekning och kalas!

Idag kom den på förskolan, frågan om Liv kunde leka efter förskolan med en kompis från förskolan. Träffade på mamman när vi hämtade våra barn samtidigt och hon frågade om hon fick ta med sig Liv någon dag. Eller om de kan leka någon helg. Och jag har sagt tidigare hemma och vi har diskuterat detta, att vi, (eller säkert mer jag), tycker att det räcker att man leker på förskolan i denna ålder. Visst har vi också haft med kompis hem och Liv har blivit med en kompis men då har det varit med våra vänner som vi haft i flera år, som vi umgås med privat och där våra barn har hängt ihop på ett annat sätt. Men detta att man ska börja hämta Liv hos någon annan efter jobbet eller planera lek-dater på helgen, njaaa. Jag tycker inte det är nödvändigt faktiskt. Men det sa jag ju såklart inte utan har väl mer eller mindre lovat Liv att följa med kompisen hem...
Nu när denna boll är i rullning dröjer det säkert inte heller innan det blir kalas-hysteri. Det är också något jag tycker man borde lugna ner sig lite med. Varför måste man ha stora kompis-kalas redan när man går på förskolan? Nej, jag känner så här: När helgen kommer vill jag hinna göra något här hemma. Jag orkar inte med veckorna om jag inte får vara hemma, iallafall en av dagarna. Jag vill göra något med min familj, träffa resten av familjen eller vänner och göra saker som jag får energi av. Jag uppskattar tiden här hemma med mina väldigt mycket och känner inte ett dugg för att sitta och vara social med andra föräldrar som jag inte känner på ett barnkalas. Hur ska man säga nej utan att vara världens tråktråk?! MÅSTE jag säga ja för Livs skull?
Tips??

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hmm..detta tål ju att tänkas på både en å två gånger..gör det som känns bäst för er familj för stunden,det ä ju int hugget i sten det ni bestämmer för den här helgen.när min 7-åring åker på kalas åker ja te affärn el nåt å kan (utan att skämmas) tycka det ä lite lyxigt!!!;-)

Anonym sa...

Tycker att du ska fråga Liv vad hon vill? Vill hon leka så kan ni ju helgtid passa på att greja med något som är svårare att utföra när Liv är hemma... ta tillvara på tillfället... double win ☺
De börjar komma i en ålder då de har en vilja och en chans att påverka, det är alltid svårt att släppa taget men man måste lyssna in barnen.

Kalashysteri kan jag också tycka det blivit till viss del... gillar att barnen får gå på kalas och våra sociala o träffa vänner... men jag tycker att det ena ska överträffa det andra...
Fast samtidigt tycker jag det är upp till vår och en vad man vill lägga för pengar på ett barnkalas...

livet på myra sa...

Tack för din kommentar!!

livet på myra sa...

Tack för din kommentar!