söndag 23 juni 2019

Kolmården!

Vi var ju till Kolmården förra helgen och oj vilka fantastiska dagar vi hade. Vädret var väldigt bra och från början hade vi tänkt besöka parken lördag och söndag men under veckan bestämde vi att vi istället skulle åka tidigt på fredag och ta parken fredag och lördag. Så här i efterhand var det ett mycket bra beslut. Var betydligt mer folk på lördag, även om det inte var i närheten av vad det säkert är en dag på högsäsong. Vi hann med att gå runt hela parken på fredagen, åka linbanan, se delfinshowen och åka en del karuseller. Stannade också till och fick höra när djurskötarna berättade om elefanterna, zebrorna, strutsarna och noshörningarna.

Sötaste lejonet ändå va?

Järven.

Surikaterna var så himla roliga att titta på.

Jag blev otroligt fascinerad av girafferna. Så ståtliga djur. Hela linbanan var, trots att det var otroligt högt i början, så värt att vi åkte den även på lördagen. Vi såg björnar, lejon, giraffer, olika getter och gnuer, visent, flera älgar och många älgkalvar. Linbanan går så att man får se djuren flera gånger. Och så tyst och fridfullt det var där uppe. 


 Tog en bild på berg-och dalbanan som Liv och Lars åkte. Såå himla hög. Förstår inte alls tjusningen med att utsätta sig för dylikt.

På lördagen var vi på sälshow. Och rovfågelshow. Blev verkligen överraskad av den respekt och kärlek som djurskötarna visade mot "sina" djur.

Det enda vi inte hade sett när vi var på väg hemåt på lördagen var lodjuren. Då hade vi spanat vid tre tillfällen och inte sett skymten av några. Meen, när vi var på väg ner (lodjuret var precis i början av parken) så fick vi se ett. Så himla fin. Och djurtittandet blev verkligen komplett. Så glad att vi fick se det.


Vi var också på delfinshow och det berörde mig så himla mycket. Antar att jag inte är ensam om det. Fokus på allt i parken tycker jag låg mycket på klimatet och vad vi människor förstör naturen, jagar och utrotar djur utan en tanke på konsekvenser. Jag tycker att det är jätteviktigt och det är svårt att inte bli berörd av hur vi människor beter oss. Det finns ju så många enkla saker man kan göra för att bidra till en bättre och renare värld...
Tänkte innan jag åkte dit att jag skulle ha svårt med det där att djuren är inhägnade, inte i sina rätta miljöer osv. men där ändrade jag verkligen uppfattning. Det man gör på t ex Kolmården är otroligt viktigt för att många djur inte ska utrotas helt. Det finns flera exempel som jag inte orkar förklara här men jag vet att så här i efterhand tycker jag att varenda krona i inträde var väl värd. Jag betalar  inte bara för att få lite djur, jag bidrar också till en levande djurliv, på sikt.



Inga kommentarer: