måndag 15 juli 2019

Jordgubbskaka!

Nu ska ni få ett riktigt bra recept av mig. Denna kaka har jag bakat flera gånger. I originalreceptet så är det egentligen blåbär så den varianten har jag också bakat flera gånger. Men nu när det är sommar så passar det kanske ändå bäst med underbara jordgubbar i.

Jordgubbskaka:
150 gram smör
4 dl socker
4 dl mjöl
1 tsk vaniljsocker
3 ägg
3 dl skivade jordgubbar

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och låt svalna lite. Rör ner övriga ingredienser och rör till det blir en slät smet. Klä en form, ca 20*30 cm, med bakplåtspapper (eller en långpanna om du gör dubbel sats). Fyll formen med smeten, lägg över de skivade jordgubbarna och grädda mitt i ugnen 25-30 minuter. Kolla med sticka om den känns färdig, när jag använt mig av jordgubbar så upplever jag att det behöver mer tid i ugnen än när jag gör med blåbär. 

Inga kommentarer: