tisdag 6 april 2010

Altanbygge!

Hej!

Hoppas påsken har varit bra! Vi har haft en skön påsk med mycket god mat, familjeumgänge och lite rivningsarbete. Vi var ju hos grannarna på middag i fredagskväll. Jättetrevligt!! Vi knallade hemåt efter 01 nån gång :) Lite lagom rund under fötterna. Är så himla glad att vi har fått bra grannar. Är inte alla som tycker om sina grannar! Men det gör vi!! Lättsamt och inga krusiduller!

På påskafton var vi till mamma och styvfar på påskmiddag. Vi var jättesega och trötta hela dagen så kvällen avslutades framför en film.

På påskdagen blev vi spontaninbjudna till pappa och styvmor. Också jättegod mat! När vi satt och fikade ringde sambons föräldrar och var på väg ner till oss. Så vi fick åka hem och hann träffa dem ett tag med.

Har ju lovat att visa vårat altanbygge. Så här kommer det:
När vi flyttade till vårt hus fanns där en påbörjad altan. Jättebra tyckte vi och trodde att det bara var att fortsätta bygga.
Dock var det inte riktigt så enkelt. Han som påbörjade altanen hade nog inte riktigt tänkt till för vinklarna på taket stämde inte med varann och reglarna som ska hålla upp allting var inte fastsatta i väggen ordentligt.

Det tar lite tid när tre män tänker tillsammans ;) men de kom i alla fall fram till vad som behövdes göra för att få rätt på alla vinklar och skarvar.
Så det blev en hel del förarbete som man inte hade räknat med. Här har vi i alla fall kommit igång med att lägga råspont.
Nu har vi kommit ganska långt med taket.

Det gäller att variera arbetarna. Här är min bror och min sambo på taket.

Även min systerson är med och hjälper till.
Nu har jag äntrat taket. Jag var med och spikade tjärpapp. Att spika tycker jag är kul ;)
Vi passade även på att ta bort brädfodringen för att tilläggsisolera.
Mitt i allt detta pajjade våran spis :( Som man inte hade nog att tänka på just. Det kan ni läsa om HÄR



När bara plåten till taket återstod var det dags att ta tag i golvet på altanen. Så här få reglar (tror det var 6 st) kan man inte ha på ett golv som är 30 kvm. Så sambon och min styvfar fick göra fler plintar för att göra golvet stabilt.
Sen upptäckte vi att golvet inte var rakt, det skiljde ett antal cm från husväggen till andra sidan. Förra ägaren hade inte gjort nog djupa plintar så hela bygget hade förmodligen rört på sig. Sånna här gånger har man bara lust att lägga ner allt. Men det är väl bara att bryta ihop och komma igen.

Fick hyra stöttor och stötta upp altanen.

Ta bort de befintliga plintarna, borra djupare och gjuta nya.
Nu har vi brädfodrat om och målat med Falu rödfärg. Som ni ser på bilden har golvet på altanen börjat läggas men det är i princip klart nu, fattas bara en planka längst in. Taket är också lagt. När jag fått fram utemöblerna ska ni få se nya bilder!

4 kommentarer:

Vintage House sa...

tack för dina söta ord inne hos mig.
Ska bli kul att se altanen när den blir färdig:)
kram
sandra

Emma sa...

Usch, vad mycket jobb!! Ni är duktiga!!
Vad härligt det ser ut med sommar. Längtar!! Kram kram

rustik charm sa...

Hej Jessica.
Vad fin eran altan kommer bli, ska bli kul att se det färdiga resultatet:)

Ha en härlig helg.
Kram Kristina

livet på myra sa...

Ja, det blir nog bra när det blir klart. Ska ju få ett innertak också men har inte bestämt belysning än. Jag känner lite "vi skiter i belysning, alla sommarkvällar är så kalla ändå så att man inte kan sitta ute och isf är det är mysigt med levande ljus" men jobbigt att ångra sig sen för att man vill ha det klart fort!
Kram på er!