torsdag 30 oktober 2014

Hallon och lakritssnittar!

Har börjat baka inför kommande kalas. Igår misslyckades jag totalt med två kaksorter så idag tog jag nya tag. Gjorde en av den jag misslyckades med igår och det gick bättre. Tyvärr var den inte lika god som jag hade förväntat mig men så är det ju. Det någon annan tycker är gott faller inte någon annan i smaken. Men dessa...de blev nog godare än vad jag trodde det skulle bli.


100 gram mjukt smör
1 dl socker
2 msk sirap
2,25 dl mjöl
1/2 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
8 st hallon och lakritsskallar

Rör ihop smör, socker och sirap. Blanda de torra ingredienserna och blanda i. Klipp godiset i småbitar och tryck in dem i degen. Dela degen i två delar. Rulla till två längder och platta till på bakplåtspapper. Grädda i 175 grader varmluftsugn i 12-15 minuter. Skär kakorna i bitar när de svalnat lite.


Inga kommentarer: