lördag 25 juni 2016

Midsommarafton!

I år bjöd jag hit mina syskon med familjer.  Min ena systerson är redan drygt 20 och han var också med tillsammans med sin sambo. Vi var sammanlagt åtta vuxna och fem barn. Liv har tur som har kusiner i liknande ålder, Melwin sex år, Wictor fyra år, Albin tre år och sen är det ett litet hopp ner till Edwin som fyllde ett i våras. 
Jag tycker ju att dukning och dekorationer gör halva festen så det höll jag på med under förmiddagen. (Eller, jag hade ju förberett en del såklart :)) Som duk lade jag på ett vitt lakan och över det en spetsgardin från Ikea. Satte ut gamla gröna flaskor med bara en prästkrage och ett timotejstrå i. Ljuslyktor i form av syltburkar med ett spetsband knutet upptill.

Placeringskorten gjorde jag av vinkorkar. Satte bara ihop två med ett litet snöre och kilade ner korten. Där i hade jag gjort hemliga uppdrag till var och en men det var bara mina syskon som fullföljde dom. Brorsan skulle äta från Josefins tallrik (min systersons flickvän) och min syster skulle starta en allsång så vi sjöng den gamla klassikern "August och Lotta". Så kul!
Runt servetterna hade jag också knutit ett snöre runt och stoppat ner ett timotejstrå. Ljuslyktan har jag gjort själv av drivved och en cylinder. Är grymt nöjd över den och den gav ett mysigt sken när mörkret kom.
Min taggtrådskrona blev smyckad med björkris.
Före maten klädde vi stången och dansade allihop. Vilket väder vi hade hela dagen. Var t om skönt när det fläktade, när har man sagt det på en midsommar liksom.  
Och alla barnen fick så fina kransar av svägerskan. Hann knäppa ett kort innan det bar iväg till mera lek. Kusinerna leker så bra tillsammans och har inte tråkigt en sekund.
Efter maten hade vi fem-kamp med grenar som disktrase-stafett, ballong-stafett, spiktävling, krocket och här; tvålskjutning.
Ja, det blev en mycket lyckad kväll och vi kröp i säng runt halv två...

2 kommentarer:

Morgan sa...

Kanonmidsommarafton! Bra mat och trevligt sällskap. Skulle vara roligt om du redovisa alla resultat i tävlingarna..

livet på myra sa...

Haha, det kan väl aldrig va så att du tycker det för att du råkade vara i det vinnande laget! Tur för er att jag inte var med i intro-tävlingen! :D
Kram