lördag 15 oktober 2016

Årets sista uteprojekt är igång.

Tidigt i våras så listade jag saker som vi skulle försöka hinna med innan det blev för kallt igen. Kommer ni ihåg?
* Gräva ur där vi har vår (leriga och geggiga) bilparkering. De senaste åren har vi klivit i geggan och svurit men nu ska det göras någonting åt det. Vi kommer att lägga sten, eller grus heter det väl mer då, bygga upp kanter med sten och sen lägga en liten stengång mot entrén. Det har vi gjort. Har fortfarande inte visat er hur det blev men bilarna står ju alltid där och skymmer hela parkeringen. Men jag ska visa er.

* Lars har börjat riva i det andra uthuset. Där är golvet trasigt och hela uthuset lutar eftersom tidigare ägaren (pucko) tagit bort bärande väggar. Lars och Jan har tidigare rätat upp en vägg men det finns mer att jobba med alltså. Det har vi lagt mycket tid på i år.  Vi är långt ifrån klara men det var inte vårt mål heller. Är glad över att vi kom ända fram till vedboa i år. Vi fortsätter till våren. 

* Helst skulle vi också måla huset en gång till. Det har vi sagt i typ fem år...Ja, jag drog igång med målandet under våren och det var tur för under sommaren hade jag inte kunnat måla så mycket. Dels var vädret så ostadigt och prognoserna stämde sällan men också för att jag också var med och gjorde mycket på uthuset. Som vanligt hade jag huvudansvaret för all målning men spikade och sågade också, som jag brukar. Den sista väggen gjorde jag och Lars tillsammans helgen innan vi åkte på semester. Är grymt nöjd över min insats i husmåleriet. Dock är allt det vita kvar som ska målas men det känns inte lika brådskande men får bli ett projekt till nästa år.

* Brädfodra om Livs sovrumsvägg. Det var bland det första vi gjorde när vi flyttade hit men något har blivit knas någonstans för hennes rum är jättekallt. Dessutom har fodren fel mått jämfört med resten av huset...:) Och fel rödfärg....Ja, detta är vad vi, läs Lars, drog igång med idag. Det blir så kallt på hennes rum så fort det blåser eller blir kallare ute. Lars hittade snabbt felet så arbetet fortsätter. Här har vi inte tänkt sätta brädfodring i år faktiskt utan bara fixa till så att det inte fortsätter att vara så kallt.

Inga kommentarer: