onsdag 17 februari 2016

Kalas med kompisarna!

I söndags var det dags för Livs kompisar att komma. Jag tycker egentligen att det är lite för tidigt för stora barnkalas så hon fick bjuda två kompisar som vi umgås med privat och sen fick hon bjuda sin bästa kompis på förskolan. Och det var en bra konstellation som lekte och fikade. Två och en halv timme var de här och oj vad snabbt tiden gick. I efterhand kunde kalaset lätt varit i tre timmar eller så bara ha en fika-omgång. (De fick fika först och sen lekte de lite innan de åt marängsviss.)
Att pimpa och göra lite fint hör till när barn fyller år. Kanske för att jag tycker att det är så kul. ;) Det är lätt att det går överstyr så jag försökte tänka att det inte skulle kosta så mycket. Letar man på nätet så får man fram massa bra tips.
Girlang, ballonger och serpentiner beställde jag från Barnkalaset.se när jag beställde sockerpasta därifrån.
Egengjorda pom-poms gjorda av silkespapper. Superenkla att göra och väldigt fina.

Små godispåsar som jag gjorde av vanligt presentpapper. Barnen fick en liten rebus-skattkarta för att hitta.
Flaskorna från Lagerhaus blev upphottade med hjälp av bilder från Frost-karaktärerna. Sugrören blev utbytta mot några andra, i mer passande färg, från ikea som jag redan hade hemma. Bilderna satte jag bokplast över så de skulle hålla hela fikat.
Iskall dricka, fruktsoda med en skvätt blå karamellfärg.
Dessa hade jag tänkt göra på ett annat vis. Tanken var att vända upp och ner på muffinsen (utan frostingen då såklart) och sätta ner Elsa i så att muffinsformen blev klänning. Men det blev så många muffins kvar från dagen innan så då fick det bli så här istället.
Kronan som jag hade i tårtan kom till användning i marängsvissen. Gjorde en jättegod egen chokladsås till, mmm.
Bjöd också på Olofs näsa och snöbollar. :)

Inga kommentarer: