onsdag 7 december 2016

Dagens mamma-pris går till...

MIG!! För jag har genomfört årets pepparkaksbak utan att få ett (större ;)) psykbryt. Annars är detta typ det värsta på året. Petar tom ner julgransbelysningsuppsättning på en andra plats. Det kan i och för sig bero på att det alltid är Lars som sätter upp ljusen varje år sedan vi hade en kris kring jul de första två åren i vårt förhållande...Men på riktigt alltså, tycker ALLA att det är supermysigt och härligt och gullipluttigt att baka dessa kakor? Kakorna blir för tjocka, för tunna, går inte att få upp från bänken, fastnar i spaden, följer med på kaveln osv. Och igår när jag skulle göra degen så gick det lite fort så jag slängde (nästan) allt i bunken innan jag läste att vissa ingredienser visst skulle koka ihop. Som tur var hade jag precis så att det räckte till en ny sats. Men nu är årets pepparkaksbak avklarat och kakorna blev faktiskt väldigt goda.  

Gjorde en liten gran av pepparkaksstjärnor som jag ställde i en stor glasburk. I botten har jag lagt strösocker som får agera snö.

3 kommentarer:

Emma sa...

Haha, jag som tycker pepparkakor är det lättaste att baka. Anledningen till att det fastnar mycket är att du använder för lite mjöl. Jag har så mycket att kakorna lyfts med när man lyfter formen. Dessutom blir de sprödare med mer mjöl. Testa nästa gång om det blir fler gånger. :)

livet på myra sa...

Vaa, nej herregud. Men nu har jag fått ett tips så nästa år har vi de finaste pepparkakorna ever. :)
Kram

Emma sa...

Det ser jag fram emot att se. Kanske inte ska ge råd i frågan dock. Får återkomma på torsdag då vi ska ta oss ett bak här hemma också. Kram