lördag 17 december 2016

En liten jullista!

1. Pepparkakor eller lussebullar? 
Åh, lussebullar. Men gärna med vaniljfyllning för att ge dom mera smak. Men pepparkakor med ädelost på är inte dumt heller.
2. Skumtomtar eller knäck?  
Skumtomtar. Äter inte knäck alls faktiskt. Men det är väl typ det enda julgodiset jag inte äter så. :)
3. Ischoklad eller marsipan? Inget av det. Hoppsan, fanns visst fler sorter jag inte äter.
4. Köttbullar eller prinskorvar? Hemmagjorda köttbullar!
5. Julkorv eller julskinka? Julskinka. Men det ska vara tunna skivor. Och helst pappas julskinka.
6. Lax eller sill? Inget av dom. Lax kan jag äta lite lite av om jag har på en massa hjortronsås men sill, det fixar jag verkligen inte. Usch för den konsistensen.
7. Sylta eller pastej? Nämen, inget av dom heller. Herregud, inser att jag äter typ inget på julbordet...
8. Paradis eller Aladdin? Paradis, gillar inte mörk choklad.
9.Revbensspjäll eller Janssons? Janssons då men inte för mycket anjovis i.
10. Glögg eller julmust? Glögg! Julmust dricker jag inte längre, blir såå otroligt rapig och illamående när jag dricker det till maten.
11. Rödbetsallad eller dopp i grytan? Rödbetssallad.
12. Ris a la Malta eller gröt? Gröt men ris a la Malta går också ner.
13. Hemma eller borta? Tycker det är väldigt mysigt att vara hemma men eftersom vi inte har så mycket plats så är det lättare att vara borta. Förhoppningsvis bygger vi ut så småningom så att vi får en matsal och då vill jag gärna fira jul hemma.
14. Utomlands eller Sverige? I Sverige såklart.
15. Ge eller få? Ge om jag hittar något bra. Tycker också att det är kul att få, särskilt om jag får något som jag själv har svårt att unna mig.
16. Mysteriet på Greveholm eller Sunes jul? Mysteriet på Greveholm har jag inte sett så det får bli Sunes jul. Kommer ihåg att jag tyckte det var jättebra och egentligen skulle man väl se om den kalendern.
17. Chokladkalender eller paketkalender? Jaa, jag körde paketkalender ifjol och jädrar vilket ihopknåpande det var. Då hade jag ändå aktiviteter med men det var svårt att hitta bra saker som inte kostar så mycket. I år hade jag tänkt adventspaket men det fick bli en Mamma mu-kalender med småböcker och pyssel i.
18. Plastgran eller äkta? Äkta såklart.
19. Arne Weise eller Ernst? Ernst alla gånger. Jag älskar den karl alltså.
20. När vill du att första snön ska falla? Ja, lagom till min födelsedag den 18 november. Och sen får den ligga kvar till mars. Hatar när vintern är grå och blöt.
21. Har du haft en grön gräsmatta på julen? Jaadå, alldeles för många gånger. När vi firar jul hos svärföräldrarna är det i alla fall lite större chans till en vit jul.
22.När är det dags att pynta? Ja, det är väl lite upp till var och en. Men att pynta i november och sen ta ner allt så fort annandagen är förbi har jag lite svårt att förstå. Jag brukar sätta upp stjärnor och pynta lite vintrigt till första advent och tomtarna kring lucia. Granen brukar komma in helgen innan jul, beroende på när den infaller.
23. Kan du komma på något negativt med julen? För egen del, nej ,för jag älskar julen.
24. Favorit julfilm? Tomten är far till alla barnen. Love actually och The holiday är mysiga också. 
25. Favorit julkalender? Tjuvarnas jul är en favorit hos mig.
26. Blir du mättad av julen när den är slut eller vill du ha mer jul? Nej, jag tycker julen är över alldeles för fort. 
27. När öppnar du dina julklappar? Samtidigt som alla andra i familjen.
28. Favorit juldoft? Lukten av saffransbak och pepparkakor är ju svårslagen.
29. Vad framkallar mest julstämning? Snö, lucia och alla dofter. Allt fint pynt man får ta fram är också en sak som framkallar stämning.
30. Vad är viktigast med julen? Att få vara tillsammans med familjen och att se alla förväntansfulla barn. Äta gott och umgås lite kravlöst och avslappnat. Och att man förhoppningsvis får vara lite ledig.

1 kommentar:

Morgan sa...

Besviken att inte du svara Morgans hemgjorda köttbullar..