söndag 30 december 2018

Årskrönika!



Det tar ju lite tid att skriva ihop en årskrönika men ack så trevligt det är att gå igenom och sammanfatta ett år. Ett mycket bra år, såklart!


Januari:
Det kom mycket snö och vi njöt av massa skidåkning. Personligen har jag väl aldrig varit så rädd när jag åkt till jobbet varje dag på otroligt dåligt prioriterad väg. Beslutet att byta arbetsplats kom lite i rätt tid kan man säga. Vi avslutade månaden med magsjuka...

Februari:
Jag passade på att göra om lite i sovrummet. Med ny matta och gardiner.
Slängde ut vilstolen i rotting och köpte en soffa.
Vi hade kalas för vår sju-åring. Jag tipsade på bloggen om Semelkladdkaka som jag bakade till kalaset.

Mars:
På sportlovet tog jag och Liv tåget till Karlstad för shopping, fika och mat. Vi var på 30-års fest.
Vi pysslade påskkort.
Och Liv var påskhare på skolan.

April:
Två dagar av påsklovet var Liv på gårdsläger. En mycket uppskattad aktivitet.
Snön försvann och vi började vara ute mera. Lycka också när vi kunde släppa ut vår lilla kanin.
Vi fixade Lars kostym till bröllopet och hade egentid i stan för en gångs skull.

 Maj:
Jag överraskade Lars med en tripp till Örebro. Vi bodde på hotell en natt, åt god mat och strosade i mysiga stan.
Vi var på dop för gammelmosters plutt.
Och Liv tog årets första dopp på Kolsnäs.

Juni:
Skolavslutning. Det är något visst med skolavslutning, eller hur? Jag dukade fint i Boa, hissade flaggan och fixade gofika. Jag var på möhippa för min kompis Linda och hade en fantastisk rolig dag. Jag lyckades med bedriften att få magsjuka för andra gången inom ett halvår. Jag som haft magsjuka tre gånger de senaste 10-15 åren.
Och midsommarfest i Boa. När vi lade oss för natten visade termometern på 5 grader, lagomt ändå för att vara midsommar.
Vi hämtade våra kissungar.
Och jag målade växthuset (här på bild är det inte färdigmålat dock). Juni och juli bjöd också på fantastiska fotbollsmatcher i VM.

Juli:
Semestern började. Hade ju redan varit så varmt så trodde inte värmen skulle komma tillbaka efter en kall midsommarvecka. Tji fick vi...Vi började semestern med att ligga i tält två nätter. Urmysigt.
Jag målade klart det jag skulle måla på uthuset i år samtidigt som jag följde alla radiosändningar om branden. Är det något som jag har den största respekten för så är det bränder i skog och mark. Och Ekshärad tyckte jag var nog så nära då...
 Mesta tiden av semester tillbringade vi vid en sjö eller på Vattenlandet men några korta turer blev det också. Som här till vackra Tossebergsklätten.
Växthuset blev klart och jag fick äntligen flytta in alla saker.
Vi var på bröllop för Linda och Tobias.

 Augusti: 
Skolstart och ny arbetsplats för mig.
Tid för bara mig i blåbärsskogen. Och massa bröllopsförberedelser.

September:
Grundlurade kom vi iväg på möhippa och svensexa. Så himla rolig dag!

Och sen då, vår underbara dag!

Oktober:
Direkt efter bröllopet åkte vi på resa, till Cypern. Så himla skönt att komma iväg så snart inpå, även om det var lite stressigt in i det sista med städning av festlokalen och packning.
Vi tog höstkort.

Och kommoden till badrummet blev äntligen klar. Vi tog hjälp av målare som målade om taket i utbygget och vi fräschade upp hall, badrummet och tvättstugan med färg.

November:
Vi firade min födelsedag. Jag sov på hotell med mina kollegor. Jag var till Ullared och jag började adventspynta. Vi bestämde alla förstorningar på bröllopskorten och skickade ut tackkort. 
Fixade också julkorten. 
Njöt av frosten som kom men längtade efter snö.

December:
Månaden som gick i pysslandet och mysandets tecken. Lucia i kyrkan och på jobbet. Oro för ena katten som var hängig.
Ena julfirandet här hemma dagen före julafton och det andra på juldagen.


Lediga dagar och mellandagsmys som fortsätter en vecka till.
Nyår som ska firas och ett nytt år att välkomna. 

2018- Tusen tack för allt fint vi fick vara med om!

  

2 kommentarer:

Veronica sa...

Jag blir lika fascinerad varje gång hur mycket som hinner hända under ett år... Nu har jag blivit inspirerad att skriva lite kort om händelser varje dag, får se hur länge jag orkar hålla i ( läs: kommer ihåg att anteckna)!

livet på myra sa...

Ja visst är det så. Det tycker jag du ska göra. Jag skrev varje dag när jag var yngre och ångrar att jag inte fortsatte med det. En sån där 5 års-kalender kanske inte är så dumt.