torsdag 28 februari 2019

Enkelt och supergott bröd!

Provade ett nytt bröd för några helger sedan. Det godaste man kan äta på en söndag är just nu en god soppa med nybakat bröd till. Mmm. Receptet hittade jag HÄR och bilden lånade jag HÄR, två fina bloggar som jag följer. 

Receptet då: 
5 dl fingervarmt vatten
1 dl mjölk
50 gram jäst
2 tsk salt
1 msk honung
13-14 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke och tillsätt salt, honung och vätskan. Rör om  med en träslev tills jästen löst sig i vätskan. Häll i mjölet, lite i taget, och rör om degen. Degen ska vara ganska lös och kletig. Strö på mjöl och lägg en handduk över bunken. Låt jäsa en timma. Sätt ugnen på 225 grader. 
Häll ut degen på ett mycket mjölat bord. Och lägg sedan även mjöl på själva degen. Platta försiktigt ut degen till några cm tjocklek. Skär snabbt lagom stora bilar med en vass kniv och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Grädda ca 10 minuter tills bröden är gyllenbruna. Låt svalna på ett galler utan handduk. 

(Bröden blev lite sega efter att jag frös ner dom och bara tinade upp dom men så provade jag att tina och sen stoppa in dom i 225 grader i ugnen ca fem minuter och då blev dom supergoda.)

Inga kommentarer: