onsdag 17 juni 2015

Lite semestertankar...

Jag har tänkt lite på det här med semester och semesterresor. Vi har 4 veckors semester snart och vi har funderat ganska länge på vad vi skulle kunna hitta på att göra. Jag/vi var lite sugna på att åka till Göteborg några dagar med Ullaredshopping. Jag kollade hotell och lite vad det kostar med Liseberg osv. Vi bokade inget och här om dagen när jag gått och funderat ett tag så bestämde jag mig för att det faktiskt får vara nog med semester för nu. Vi har faktiskt redan varit på en semesterresa i år, i Vimmerby och i slutet på augusti åker vi utomlands. Det kanske faktiskt får räcka så. 
Inför varje sommar ligger det någon slags förväntan att man ska göra något, åka iväg och vara borta, dagar som ska planeras så att man hinner med så mycket som möjligt osv. Jag vet att jag också frågar andra vad de ska göra på sina semestrar och visst oar jag säker lite mer på en utlandsresa än en hemmasemester...men varför är det så. Jag tror att fler än jag tycker att en semester någon annanstans än hemma är mer värd. Att man tycker "va tråkigt" för någon som inte kom iväg på något. Vad smittar vi över på våra barn?! Vad säger det om oss egentligen? 
Nej, denna sommar blir det semester på hemmaplan. Vi har lite på huset som ska göras som vi får lägga pengar på, uthusets tak har kostat en hel del, och bilarna har haft en krångelvår. Så här tänker jag nu lite mer dagsutflykter. Vi har pratat på Rottneros park i flera år men inte kommit iväg. Kanske Leos lekland en regnig dag och Vattenlandet via Lars jobb i slutet på semestern. Och eventuellt en dagstur till Tusenfryd. Sen hoppas vi på soliga varma sköna dagar så vi kan slappa lite vid sjön också.
När jag hade landat i tanken och lagt fram vad jag tänkte till Lars, som tyckte det var ett helt okej resonemang från mig, så känns det bara så lugnt i magen på något vis. De här fyra veckorna kommer bli toppen, det känner jag nu!

1 kommentar:

Emma sa...

Ja man ska ju gör vad man själv vill. Inte vad andra förväntar sig. Finns massor roligt att göra i närmiljön. Vi upptäckte mycket sånt förra året. Det är ju knappast barnen som vill resa långt. Både rottneros o Leos lekland är superkul både för stora o små. Hojta om ni ska till lekland. Vi hänger gärna på! Krams