söndag 7 januari 2018

Jag tänker högt!

Jag har skrivit om det förut, det här om att jag försöker leva i nuet. Jag kan få lite lätt panik nu efter jul när många som jag följer på Instagram börjar tjata om våren så fort tomten vänt i dörren. Det kan nästan kännas som en tävling, vem som är först ut med tulpaner och sommarbilder. Jag kan också köpa tulpaner tidigt på året men då gör jag det för att jag vill ha blommor på bordet, inte för att jag tror att våren ska komma fortare. Och självklart kan jag längta till saker som ligger framför mig men det tar inte så mycket fokus av mig och jag behöver inte tjata om det i var och vartannat inlägg. 
Jag tycker inte att varje dag är toppen men då får man försöka göra det bästa av det. När jag gick hos en kurator efter alla IVF-försök och allt kändes rätt svart, så pratade vi en del om det. Jag hade redan under alla IVF-behandlingar hittat någon slags strategi. Inget som jag tänkte på då direkt men som jag förstått i efterhand. En sak var att alltid har något att se fram emot varje dag. Det kan vara något så litet (?) som att ta en kopp kaffe och en liten chokladbit på kvällen tillsammans med Lars, att få hämta tidigt på förskolan (numera fritids), att veta att man ska iväg och träna på kvällen eller att köpa en inredningstidning. Tycker att detta citat från Ernst passar in så bra på hur jag försöker tänka. Och mitt löfte till mig själv är att fortsätta tänka så, även i år! 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Klok som en bok!

livet på myra sa...

Jajjemän! :D