lördag 2 april 2016

Vår påskmiddag!

Det är så kul när ni kommenterar och frågar eller ber att jag visar vissa saker. Nu var det recept på vår påskmat som efterfrågades och då är det självklart att jag lägger ut det. 

Grekisk potatislåda
10 potatisar
200 gram fetaost (jag tog ett flak på 150 gram)
2 soltorkade tomater (jag hade färdigstrimlad och jag tog så att det blev lite överallt)
20 svarta oliver (men det skippade jag då Lars inte tycker om det)
3 dl matlagningsgrädde
1 msk tomatpuré
2 vitlöksklyftor
salt och svartpeppar
4 dl riven lagrad ost (jag tog 1-2 dl västerbottenost)

Skär potatisen i klyftor och koka i lättsaltat vatten i 4 minuter. Lägg i potatisen i en ugnsform och strö över tomater, fetaost och oliver. Vänd runt lite försiktigt. Vispa samman grädde, tomatpuré, pressad vitlök, salt och peppar och häll över. Strö över osten och in i ugnen 225 grader i ca 45 minuter.


Kebabspett
400-500 gram blandfärs eller lammfärs (jag tar alltid nötfärs och gärna 10 % för tycker det är gott när de blir åt det torra hållet)
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 tsk salt
1 tsk spiskummin
1/2 msk curry (fast jag skippar curryn)
1 tsk sambal oelek
1 dl turkisk yougurt
8 träpinnar

Låt träpinnarna ligga i vattnet i 10 minuter. Skala och hacka löken och vitlök. Blanda färsen med alla ingredienser. Forma färsen på pinnarna och grilla runt om över glöd eller på högsta värmen i ugnen i ca 8 minuter. Servera med tzatziki. 

Idag har jag gjort något spännande. Jag har varit iväg på en "Starta eget kurs". Än så länge är det bara en liten dröm som kanske just förblir en dröm. Hur som helst så har jag gjort något som jag inte brukar. Jag brukar vara en riktig fegis som inte utsätter mig för nya saker i onödan. Så bara det är en vinst i sig. :)

Inga kommentarer: